Die im Juni 2020 verabschiedete Neuauflage des Deutschen Ressourceneffizienzprogramms ProgRess III nimmt Aspekte der Rohstoffnutzung in globalen Wertschöpfungsketten stärker in den Blick. Darin werden insbesondere die Gewinnung von Rohstoffen und die damit einhergehenden Umweltbelastungen global große Herausforderungen dargestellt (BMU 2020). Das vom Umweltbundesamt (UBA) geförderte Forschungs- und Entwicklungsvorhaben „RessKoRo – Ressourcenkompetenz für Rohstoffnutzung in globalen Wertschöpfungsketten“ legt den Fokus auf die globale Perspektive der Produktentwicklung und Produktion und verbindet die Rohstoffnutzung in den Wertschöpfungsketten mit der Bildung für Ressourcenkompetenz.

The aim is to strengthen resource literacy in design and engineering courses. The central research questions were: How can resource awareness and competence of designers and industrial engineers for the use of raw materials in global value chains be (further) developed and promoted? How can curricula and courses be redesigned and which approaches, modules and educational offers can be transferred to other study programmes?

Based on these questions, the researchers pursue these operational goals:

  1. Recording and presentation of the status quo of resource formation for abiotic and biotic raw material use in global value chains in the study programmes design and engineering sciences with a focus on industrial engineering.
  2. Identification of needs for action and options for increasing resource competence in the addressed study programmes
  3. Model development and testing of selected redesigned teaching-learning arrangements and materials
  4. Elaboration of recommendations for the (further) development of materials
  5. Dissemination and transferability to other study programmes
  6. Updating the BilRess Roadmap University
More info